lördag 27 juli 2013

Semester

Det är förstås inte helt otippat att jag har semester nu. Det är otroligt skönt. Jag har inte heller något emot det otroliga vädret vi har fått nu :)

En vallonsmed framför Österby klockstapel

Förra veckan spenderade vi i Österbybruk (eller Österby som invånarna själva säger). Österby är starkt präglat av järntillverkling och inte minst att det flyttade in mycket valloner under 1600-talet. Fortfarande lever många vallonska namn kvar bland invånarna.

Vi bodde på den underbara campingen Simbadets Camping. Den sköts av Marie som är underbart trevlig och håller campingen i mycket fint skick. Jag och Marie gick i samma klass i grundskolan så det är extra roligt att få träffa henne.

Min mamma bor i byn och min syster ett par mil utanför så det blir körigt att hinna med att träffa alla som vi vill. Naturligtvis blir det inte tid till alla, jag hann bara med två av skolkompisarna, så vi har klurat ut att det får bli en enkom träff för oss senare i höst istället.

Vi tog lite joggingturer runt samhället och jag gjorde också en cykeltur bort till det bad där jag spenderat många sommardagar när jag var liten, Aspobadet. Det är ett långgrunt sandbad med gräsmatta att ligga på. Prefekt för dem som ogillar sand överallt :) På vägen såg jag att det hade hänt en del med skogen sen jag var yngre. Den unga skogen hade växt mycket och blivit storskog och storskogen var nyss avverkad.


Jag tog mig en tur in till Uppsala för att gå lite på stan. När jag klev av tåget var jag alldeles förvirrad! Jag kände inte igen mig alls och visste inte vilket håll jag skulle gå mot för att ta mig mot gågatan. Men snart såg jag slottet och då fick jag ordning på orienteringen igen!


Dagens huvudmål var Yll o Tyll som enligt uppgift nu är Uppsalas enda garnaffär. Men den är så himla fin och har underbara garner! Jag letade garn till Hitchhiker av Martina Behm och jag hittade till slut ett par härvor av Malabrigo Sock i merinoull. Det är så himla mjukt så det ska nog inte ens killas på mig, hoppas jag :)

Jag hann med att få i mig lite lunch på en uteservering och även gå fram och tillbaka på gågatan. En del affärer fanns faktiskt kvar sen jag bodde i stan men mycket förändras föstås. På designtorget hittade jag cederträ som ska skydda mot mal. Det behöver jag verkligen i min stash!


På campingen fanns ett gäng änder och bland dem något som såg ut som en vit and. Jag är ingen expert på arter och genetik, men jag tycker att det ser väldigt mycket ut som en and utan färg (albino?). Jag tror att den hade blivit extra mycket matad av människor för den kom fram väldigt nära och nöp mig faktiskt i fingrarna med näbben när jag inte gav den min brödbit tillräckligt snabbt :o


Annars så spelade vi mycket golf och jag fick lite stickat. Både på min Shellseeker och på ett par disktrasor i bambu.

Fem dagar går fort och vi fick ta farväl av Österby för denna gång. Men vi kommer definitvt igen! Något år måste vi se till att besöka Eldfesten också, det är en upplevelse utöver det vanliga!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar