onsdag 12 mars 2014

Startitis

Klippt från Knit-wiki:"Startitis is a term used somewhat jokingly among knitters. It refers to an expensive, but rarely fatal affliction that often affects knitters and crocheters where they begin several projects all at one time but don't really make much progress on anything before starting another new project."

Precis så har de senaste veckorna varit ;)
I månadsskiftet februari-mars startade jag inte mindre än fem projekt! Så jag har en del på gång. Tack vare att jag maskat av två stickningar har jag sex stycken aktiva projekt just nu :)

Här är en bild på sjalen som maskade av i måndags: Color Affection av Veera Välimäki i det underbara garnet Malabrigo Sock.



Idag har jag också stickat klart ett par strumpor: Det är ett helt vanliga sockor stickade från tån och uppått. Garnet heter Austermann Step 6 och det innehåller både jojobaolja och aloe vera. Jag har märkt att fötterna har blivit mycket mjukare sen jag började använda mina yllesockar.



En till sjal  är på gång, den startade jag under Vrigstadshelgen. Garnet jag stickar i är Magasin Duett Supersoft, mönstret heter Brolly (från Pom Pom Quarterly) och är designad av Maria Olsson



En dag när det var extra kallt för några veckor sen, lade jag upp till ett par Hålkrusvantar. Det är den typen av vantar som jag har kallat för Farmorsvantar eftersom min farmor ofta stickade sådana till mig när jag var liten.


Men egentligen är jag ju en tröjstickare, så en eller ett par tröjor måste jag bara ha på gång. Ja egentligen är det två koftor och en tröja. Tröjan heter Cliff. Passformen på kroppen blev helt fel, så jag rippade halva bålen för två veckor sen, men nu är jag på gång igen. Jag stickar den i Magasin Duett Supersoft.


Som jag nämnde, inte mindre än två koftor är på gång. Den ena är Basic Black, ett helt nytt mönster av Veera Välimäki: en rätstickad kofta och jag har valt det helt fantstiska garnet Onion Knit Tussah Silk


Sist men absolut inte minst: Jag har äntligen kommit igång med Koftan Siri som är designad av Viffla (Linnea Öhman) Koftan stickas uppifrån och ner och har ett otroligt vackert mönster på oket. Garnet fick jag hjälp av Tant Kofta att välja, det blev Canard Mohair, tvåtrådligt.
Det har en helt otrolig lyster. Fotot ger inte mönstret rätta, jag får återkomma när jag kommit längre på koftan.


Så jag har nog att göra innan jag får de här stickningarna klara. Hmmm, jag kom just på att jag lovat maken en v-ringad tröja att ha till kyliga kvällar i sommar. Det är nog lika bra att jag lägger upp den också snart ;)

2 kommentarer:

  1. Så mycket snyggt du stickar på!
    Color affection blev ju jätteläcker.
    Det skulle vara jättekul att följa med på ert stick-LAN om det passar.
    ...jag är bra på att sova på golvet ;-)

    SvaraRadera
  2. Color affection var lekkert og synd mønsteret bare er på engelsk........:)

    SvaraRadera