fredag 31 juli 2015

Packar inför Skottlandsresa

I morgon ska jag sätta mig på en buss för att vara ledare på sonens orkesterresa till Skottland.

Bussen kör genom Sverige, Danmark, Tyskland och Nederländerna (24h) och sen åker vi båt till norra England och bussen tar oss därefter till Glasgow.

Väl i Skottland åker vi också runt en del (Glasgow-Oban-Fort Williams-Falkirk-Stirling-Edinburgh). Minst 3 timmar per dag blir det i bussen.

Det blir mycket sticktid alltså! Så jag funderar på hur många meter ungefär kan man hinna sticka per dag. Det beror ju på vilken stickfasthet man har också. I vanliga fall stickar jag ungefär 3-4h per dag och då hinner jag kanske 100m. Under de långa resdagarna kanske jag kan hinna sticka bortåt 300m?

Jaha, så vad ska jag då ta med mig?

Det jag har planerat sen länge att sticka på resan är Peerie Flooers av Kate Davies. Den ska påbörjas först när jag når Skotsk mark. Sticka med Jamieson-garn av en skotsk designer i Skottland :D

En enkel stickning att syssla med när jag gör annat samtidigt måste jag ha. Det blir Boxy av Joji Locatelli. Jag har kommit halvvägs på bålen innan jag ska dela upp för ärmarna. Den borde kunna räcka ett tag. Ärmarna är ganska korta på den så de blir snabbt klara. Om jag tröttnar på Boxy som pratstickning kommer jag att varva med ett par tunna Cloette's i grått Opalgarn som sonen ska kunna ha som orkesterstrumpor.

På vägen ner i bussen ska jag teststicka en mössa åt Rachel aka Porpoise Fur. Garnet jag ska använda köpte jag på syfestivalen från Naturgarn. Det är Titicaca, ett Highland Wool i DK weight.

Bara för att jag ska komma någon vart på Augusti månads UFO tar jag med mig Uppsalavanten som jag påbörjade för dryga 2 år sen. Förhoppningsvis kan jag peppa mig själv att sticka 5 varv om dagen...

En annan långsam stickning att bryta av med är Curiosa av CoopKnits. Jag har knappt kommit någon vart med dem alls. Det vore roligt att få dem färdiga. Jag tror att de blir riktigt vackra när de blir klara. Jag stickar dem i en fantastisk orange färg som Tant Kofta skapat.

Jag tänkte att Redford  (makens tröja) och min Epistrophy får stanna hemma. Jag har stickat så långt under semestern på makens tröja så den får vila tills jag kommer hem och Epistrophy tar för stor plats. Jag lägger nog med mitt handspunna garn om utifall att jag får slut på pratstickning. De blir Cloette's av dem också. Tror att garnet gör sig bäst så.

Så. Undrar om det räcker? Antagligen. Jag kommer dock inte att hinna köpa något garn, för vi får fullt upp med aktiviteter. Annars hade jag gärna velat besöka Ginger Twist Studios. Och ingen golf heller. Men det får bli vid ett annat tillfälle!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar