söndag 28 februari 2016

Bang out a sweater

Redan i början av februari fick jag nys om att flera av dem jag följer på Instagram skulle hänga på en utmaning som kallades Bang out a Sweater. Alltså sticka en tröja snabbt som tusan. De flesta skulle sticka tröjan Stopover av Mary Jane Mucklestone. 

Det hjälpte inte direkt att jag var sugen på att göra tröjan när jag såg Stephanie på Makeri14 sticka den i höstas. Till att börja med lyckades jag låta mig från utmaningen. Men under Syfestivalen bestämde jag mig för att jag skulle köpa garn och mönster till Stopover. Garnet, Lettlopi, fanns ju på festivalen så det var lätt fixat :)

Kroppen blev mörkt grå och jag köpte till ett nystan limegrönt som gjorde sig riktigt fint till grundfärgen. Hemma fanns fem olika färger i Lettlopi som jag fick över när jag stickade Asta Sollilja. 

Jag lade upp till tröjan när jag kom hem. Jag valde två dovare nyanser till muddarna, eftersom  jag inte ville dra blickfånget för mycket till mina höfter. Sedan gick ärmarna i stort sett på en dag var. Det är inte bara att jag stickar fort och lång tid, tröjan stickas med en öppen stickfasthet på stickor 6.5mm, fast jag fick använda 7mm för att få stickfasthet.

Kroppen gick också ganska smidigt. När jag satte ihop tröjan fick jag göra en del justeringar eftersom jag hade stickat ärmarna större för att anpassa till hur jag ser ut. Så där stannade det upp lite. Och jag tappade också farten när jag kom till oket. Grundfärgen tog slut. Men som tur var fick jag några gram av en kompis igår så då kunde jag sticka klart den idag. Alla trådar är fästa och nu ligger tröjan på blockningsmattan. Åtta dagar efter jag lade upp den!Det är lite kul att haka på en sån här utmaning. Och nu har jag en aldeles ny, varm och lätt tröja (den väger bara lite drygt 3.5hg i strl XL/L)



2 kommentarer:

  1. Så fina färger du stickat med! De orange prickarna är perfekta!

    SvaraRadera