fredag 4 juli 2014

Koftan Siri

Jag förälskade mig i mönstret Koftan Siri av Viffla (Linnea Öhman) redan i höstas när jag såg att Maria Magnusson instagrammade bilder på den Siri som hon köpte som garn-kit hos Solkustens monter på Syfestivalen i höstas.

© Viffla (Linnea Öhman)


Då gick mönstret bara att komma åt genom att köpa garn ihop med mönstret hos Solkustens Spinnverkstad och det garnet är fint, men för sticksigt för mig. I november kom mönstret ut på Ravelry och jag köpte det direkt! Om jag hade varit smart hade jag köpt garn till det när jag var på garnsafarin med Medea, men det tänkte jag alrig på...

Det tog ett tag innan jag hittade Det Perfekta Siri-garnet. Under syfestivalen köpte jag ett otroligt vacket Mohairgarn från Tant Kofta som jag tänkte ha till Siri. men det var lite tunnare än tröjans orginalgarn, så jag var rädd för att det vackra ok-mönstret skulle bli för kort. Då skulle behöva göra modifieringar, så stickningen fick vila för att klura lite.


Istället köpte jag en brunmelerad Sandnes Alpakka hos min LYS GarnNetto, som stämde bra med stickfastheten på mönstret. Jag tänkte mig att jag gör en i ordinarie stickfasthet så jag vet hur designen beter sig så är det lättare att modifiera till nästa tröja.

I slutet av maj startade Petra O en Koftan Siri-Knit A-Long på facebook. Då fick jag extra inspiration och hängde på! Designern Viffla var också med i gruppen också och stöttade massor med support och pepp. Jag bestämde mig för att sticka koftan med rundstickning istället för framoch tillbaka för att sedan klippa upp den när den var klar. Med så mycket hjälp från snälla medstickerskor var det lätt. Även om själva mönstret på oket tog lite tid så gjorde det inget för det var så underbart att sticka. Ett helt fantastiskt vackert mönster!

Många andra stickar koftan i dubbel Magasin Duett Supersoft och för dem blir mönstret väldigt distinkt och tydligt. Mitt alpakkagarn ger en lite lurvigare kofta men ändå jättefint. Jag valde ju Alpakkan för att jag ville ha lite gloria på garnet :)

Slätstickningen gick sen snabbt och efter det var klippdags (steekning). Jag sydde först på maskin två-tre gånger med både tät tre-stegs-zig-zag och raksöm och sen klippte jag. Feg som jag är sydde jag en söm med tät zig-zag extra efter jag klippt, haha!



Sen väntade upplockning av knappslå och stickning av den. Det var åratal sen jag stickade knappslåer så jag var lite ringrostig, men jag fick bra hjälp av alla i KAL-gruppen :)

Som avslutning sydde jag på kantband för att dölja den fula sydda kanten och få bättre stadga i koftans kant.





Och till sist blev den klar!





6 kommentarer:

  1. Vad bra den blev!

    SvaraRadera
  2. Jättefin! Och behaglig färg!

    SvaraRadera
  3. Åh den är verkligen hur snygg som helst! Och du är också hur snygg som helst i den!

    SvaraRadera
  4. Åh vad snygg, både kofta och modell. Och smart med bandet. Den finns på min attgöralista så någon gång så....
    Ha det gott i sommarvärmen.

    SvaraRadera