lördag 17 januari 2015

Ett riktigt gammalt UFO

För ett tag sen hittade jag tre nystan av ett garn i en helt otroligt vacker färg
Jag hade nästan glömt bort garnet men när jag såg det visste jag förstås var det kom ifrån. År 1985 hjälpte min mammas kollega Birgitta mig att färga ett antal härvor 3-trådigt Kilafors Svenskullgarn.
Det skulle jag sen använda för att sticka en flätstickad tröja. På den här tiden så var terminens stora händelse när Kilafors- och Furulundskatalogerna damp ner i brevlådan.

Och jag kommer ihåg att jag började på tröjan. Jag vet att jag började på backstycket och en bit på framstycket. Häromdagen hittade jag bakstycket i ett skåp, men inte framstycket. Konstigt tänkte jag och idag gick jag på UFO-jakt! Lite djupare ner i samma skåp hittade jag en påse. I påsen låg ett nystan av garnet ihop med framstycket på sina jumperstickor storlek 4! I samma påse låg mönstret ihop med flätstickan. Helt otroligt!!!! 
Att jag har sparat på det i alla dessa år, genom alla flyttar....
Jag vet att jag tog upp stickningen när vi bodde i Lambohov i Linköping på 90-talet. Men efter det har det varit orört.

Ja eftersom jag hittade alla delar innebär det ju att jag har 600g av garnet, dvs 1200m, worsted weight. Det räcker ju till en härlig kofta! Clara, Siri eller något ur den härliga boken Rhinebeck Sweater? Och så finns ju Alpenglüen... Och Ramona.... Möjligheterna är oändliga!

Det blir en senare fråga. Här ska rippas UFO. Och läggas fint på egen hylla i stashen som jag har ledig :)



3 kommentarer:

  1. Ja, den röda färgen ser fantastisk ut!

    SvaraRadera
  2. Det här är så kul! Jag har stickat just den tröjan i ljusgrått ullgarn. Tror till och med att jag har den kvar någonstans.

    SvaraRadera
  3. Vad kul att du hittade allt och att tom stickorna satt i. Fin färg, spännande att se vad det blir.

    SvaraRadera