söndag 8 februari 2015

Östgöta Ullspinneri igen

I fredags gjorde jag, JannikaGax, och Lotta H en utflykt till Östergötlands Ullspinneri som ligger utanför Ödeshög. 
Själv är jag lite restriktiv med garninköpen just nu. Inte så att jag har köpförbud, men jag försöker att ha ett syfte med garnerna jag köper. Men en utflykt med vänner är ju ändå härligt!


Vi hittade rätt väg direkt och när vi kom fram och knackade på och blev vi välkomnade av Börje, som tillsammans med sin fru Ulla-Karin driver företaget. Börje hade fullt upp i spinneriet så han kom och tittade till oss i butiken med jämna mellanrum, vi visste ganska väl vad vi var ute efter även om vi hade svårt att välja. Vi gick runt och tittade på utställningen och de fina garnerna. Spinneriets största produkt är Visjögarn, men de väver också jättefina plädar och ulltyger.


Garnråvaran som spinneriet använder till Visjögarnet är från finullsfår som har en väldigt mjuk ull. De spinner även pälsullgarn. När de spinner använder de en unik spinnmaskin: Den enda Spinning Jenny som är i bruk i Sverige. Den maskinen gör att de får ett väldigt runt garn och då blir själva garnet ännu mjukare. Jag brukar tycka att ull kan vara något stickigt, men Visjögarnet är definitivt mjukt!

Jag var först sysselsatt med att försöka välja garn till min  förra hemlis, IdasHandarbete, och det var lite läskigt, eftersom de färger hon hade tänkt sig från början inte finns i Visjö-paletten, men efter att ha messat lite fram och tillbaka kom vi fram till att hon vilka garner hon ville ha i sin kommande kofta.

Sen kunde jag övergå till att handla till mig själv. Jag har 550 gram Visjögarn i Mullvad som jag köpte vid mitt besök på spinneriet i somras. Just nu vill jag sticka en Chickadee av Ysolda av det visjögarnet. Jag vill inte ha någon bakgrundsfärg som det är i orginalet utan mönstret i en enda färg.
Om ett par veckor ska jag delta i en spinnträff och då tänkte jag att två hekto förgarn i ull från Ullspinneriet blir alldeles utmärkt!

Vi hade alla ganska svårt att välja vilka färger vi ville ha. Det finns så mycket härligt att välja på i Visjögarnet: Naturliga ofärgade skalan, enfärgade i härligt klara färger och flerfärgade.
Längst till höger på bilden nedan är pälsullsgarnet.



Till slut hade vi handlat färdigt. När vi precis var på väg att gå kom Ulla-Karin ut från kontoret och började prata med oss. Hon hade förstått av vårt beteende i butiken att vi var garnintresserade(!) så hon undrade hur vi ställde oss till sociala medier och webbshoppar. Det föll sig så att vi hamnade i ett mycket intressant och ingående samtal om stick- och garntrender i Sverige och världen just nu. Spinneriets hemsida är väldigt gammal och de har länge funderat på hur de vill ha den. Jag kan avslöja att de kommer att öppna en webshop till våren! I första hand kommer deras garner att finnas till försäljning. Jag ser verkligen fram emot det, så blir garnet ännu mer tillgängligt och jag tycker det känns bäst att få handla direkt av spinneriet för att stödja dem lite extra.
När vi en bra stund senare skulle säga hej då var Ulla-Karin så otroligt snäll och bjöd oss på en kopia av den fina jubileumsboken som hon givit ut! Boken är fantastiskt fin och väldigt inspirerande att läsa och bläddra i! 
När vi kom ut möttes vi av ett fantastiskt vinterlandskap och vi passade på att ta lite projektbilder till några strumpor och sjalar. Vi fick också möjligheten att gosa med deras supergulliga sköldpaddsfärgade katt! Men hon gillade inte lika mycket att sitta i famnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar