fredag 18 juli 2014

Östergötlands Ullspinneri

Eftersom jag bor i Östergötland har jag nästan haft lite dåligt samvete över att inte besökt Östergötlands Ullspinneri än.

Tidigare i veckan var jag och maken och campade på Öninge Camping utanför Ödeshög. Vi spelade golf på bland annat Ombergs golfklubb, en helt underbart vacker bana. I campingens folder såg jag en annons från Ullspinneriet och det visade sig att de har öppet 10-17 på vardagar och 10-14 på lördagar nu under sommaren. Perfekt tillfälle för mig att besöka Spinneriet!

Sista dagen fick jag lite tid över och kunde ta mig dit. Det ligger en dryg halvmil utanför Ödeshög och det var bra skyltat hela vägen, fast mot slutet kändes det nästan som om man var vid vägens ände. Spinneriet ligger idylliskt på landet med får gåendes i hagar runt omkring. Skylten var lite otydlig så jag var inte helt säker på om jag kommit rätt. Men jag ringde på och blev mött av en trevlig man som visade mig försäljningsrummet.  Det fanns mönster, plädar, färdiga plagg och garn. Men jag var bara intresserad av garn :)

Jag hade inte bestämt mig för vad jag skulle köpa garn till. Visjögarnet de har är så himla härligt att sticka med. Jag hade funderat på att köpa garn till vantar eller en kofta.

Jag stod ett bra tag och valde vid Visjö-hyllan, och det fanns ju lite att välja mellan!

Ganska länge klämde jag på ett mörkgrått garn, som var otroligt vackert. Men det visade sig att det var spunnet av tack-ull så jag trodde att det kanske skulle bli lite för sticksigt.

Istället valde jag mellan de färgade garner där man använt vitt garn som grund. Det vita garnet är spunnet av lammull.

Det jag till slut föll för var ett grön-brunt garn. Och jag handlade så mycket garn så att det ska räcka till en kofta eller tröja. Vilket mönster har jag inte bestämt mig än, kanske Charleston Tea av Thea Coleman? Men jag hinner säkert ändra mig många gånger till :)

2 kommentarer:

  1. Det visste jag inte att det grå var lite stickigare pga det. Jag har köpt visjögarn sedan början av 90-talet och när jag för några månader sedan var i butiken köpte jag grått till en kofta åt mig och jag tyckte nog att det var mycket stickigare än de jag provat tidigare. Tur att jag inte är superkänslig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skillnaden mellan de grå och vita var väl i vanliga fall hårfin. Men dessa mörkgrå nystan jag tittade på var inte Visjö egentligen, snarare ett sekunda-garn med samma tjocklek. De sålde det billigare. Men när det var risk för att det var sticksigare, vågade jag inte. Jag är lite känslig ;)

      Radera