onsdag 4 mars 2015

Tröjan Fallow är klar

Fallow är en vacker tröja designad av Maria Magnusson.

Jag föll direkt för det underbara Argyle-mönstret skapat med spets och korsade maskor. Första gången jag såg tröjan var på syfestivalen i höstas när Maria hade med sig ett exemplar av tröjan och visade upp den i Magasin Duett Mohair Tweed.

Jag tittade på garnet på festivalen och tänkte över vad jag kunde använda för färg. Men faktiskt köpte jag inget garn då.

Mönstret publicerades i The Knitter i höstas och jag fick tag på tidningen ganska omgående. Dock kom jag inte riktigt igång med en gång. Jag trodde först att jag skulle sticka Fallow i Visjö, men ångrade mig ett par gånger innan jag till slut valde samma garn som Maria hade använt: Magasin Duett Mohair Tweed.

Så jag beställde nytt garn av Magasin Duett och startade. Dock var det lite trögt till att börja med, för innan jag lärde mig mönstret krävde det full koncentration!


Orginaltröjan har mönster på både fram och baksida, men jag ville ha en mer golfinspirerad tröja och de brukar bara ha Argyle-mönster på framsidan. Mönstret och slätstickning hade lite olika masktäthet så jag fick räkna om lite för att få plats i tröjan. Dessutom ville jag ha lite passform så jag gjorde minskningar på bakstycket för midjan.

Mönstret var roligt att skapa och till slut fick jag in lite flyt i stickningen. Jag var ändå nöjd över att jag fick lite vila på bakstycket med slätstickning :)

Enligt mönstret var ärmarna raka och väldigt vida så jag minskade dem så de blev mer som traditionella ärmar. En golftröja måste ha ärmar som hålls på plats så inga golfklubbor trasslar in sig i dem.

När jag väl kom till oket satte jag mig ner med penna och papper för att noggrant räkna ut hur jag skulle göra minskningarna så jag fick den halsringning jag ville ha.
Mönstret angav att det skulle vara drygt 30 ärmmaskor kvar när oket var färdigt. Det tyckte jag blev för mycket. Dessutom såg de andra tröjorna ut att ha djup V-ringning, vilket jag inte var ute efter.

Till slut bestämde jag mig för att minska ärm-maskorna varje varv de första 10 varven på oket och att starta V-ringningen 20 varv senare än mönstret angav. Med facit i hand skulle jag ha startat V-ringningen som 10 varv tidigare.

Jag är ändå mycket nöjd med min färdiga tröja. Den är tjock och mysig och värmer mig faktiskt tillräckligt när jag måste sitta still vid skrivbordet på jobbet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar