onsdag 14 oktober 2015

Vottedagen (Vantdagen)

Idag, den 14/10, firar man i Norge Vottedagen, som en markering för att vinterhalvåret har börjat. Den runstav man använde som evighetskalender hade ofta en Vante som symbol på denna dagen. Vottelauget, åtta stycken Norska designer, har skrivit mer om Vottedagen.

Vad passar inte bättre än att komma igång med de där vantarna vi vill ha till vintern?

Om du dessutom lägger ut bilder på Instagram och taggar dem #mittensWithAlpakkaAnna så kan du vara med i utlottning av riktigt fina priser vid nyår!

Om man inte har instagram går det också bra att lägga upp ett projekt på Ravelry med bilder och tagga projektet MittensWithAlpakkaAnna.

Kom ihåg de generösa rabatterna vi fått. Följ länkarna så kommer ni till blogginläggen för respektive information. Eller titta på alla inlägg som handlar om Vant-KAL:en!

Själv har jag jobbat litegrann då och då med vantarna Peerie Flooers Mittens av Kate Davies. Men väldigt sporadiskt. Jag har stickat ett varv per dag. Och i söndags insåg jag att jag fick repa upp tio varv. Det kanske man inte tycker är så mycket på ett par vantar, men fair isle-stickningen är underbart långsam stickning :) Nu ska jag snart ta av för tummen och då får jag en sak mindre att tänka på! Jag har bara avslutat två par vantar sen i augusti. Det är verkligen dags att jag lägger på en rem :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar