onsdag 24 februari 2016

Syfestivalen vår 2016

När det är Syfestival i Stockholm har jag svårt att hålla mig därifrån. Det blev en tur även den här gången. För att slippa att passa tider var vi tre stycken som åkte bil ihop upp till Älvsjömässan.

Vi kom fram lite sent. Ja det var mitt fel... Jag var för långsam på morgonen, eller egentligen gick jag väl upp för sent :o

När vi kom in på mässan var det redan ganska mycket folk. Vi hade en timme på oss att mingla innan det var dags för oss att stå i Sticka!s monter. Vi hann kolla in Ullcentrum, Opalgarn, Karin Öhberg och Solkustens Spinnverkstad lite snabbt. Sen tog vi oss till Limmo-Designs monter där jag gjorde dagens första, men inte sista inköp gjordes.

När vi stod i montern stickade vi på var sin socka vilket jag tror drog lite extra folk för vi hade en ganska jämn ström av besökare som ville veta mer om verksamheten. Det var extra roligt att flera Instagram-vänner kom fram och sade hej, både i montern och senare under dagen. Det var verkligen roligt!

Efter vi var klara i montern var det dags för lunch och vi fick sällskap av Johanna från Fjällbo shop, som han sitta ner en liten stund med oss.

Efter lunch var det dags att besöka just Fjällbo Shop och webbshoppen Garn & Mera. Paulina på Garn & Mera säljer bland annat vackra garner från Easyknit, en fantastisk brittisk indie dyer. Men det som verkligen lockade mig var garnet Mithril, som användes till stickade plagg i Sagan om Ringen och Hobbit-filmerna. Hemma finns två tonåringar som sett alla filmerna om och om igen så några nystan Stansborough Mithril fick följa med hem.

Hos Fjällbo Shop hade jag siktat in mig på ett amerikanskt sockgarn som är svårt att få tag på i Europa, Patons Kroy Sock. Jag hittade en somrig färg och så passade jag på att köpa två nystan svart jag kan använda till sockar åt sonen. Ullschampo blev det också. Min favorit, Eucalan Lavender.

Jag deltog faktiskt i en workshop också där jag färgade en sockblank. Jag valde en grundfärg som jag sedan målade över kallfärg och jag använde sked som verktyg. Först kändes det som om jag bara förstört garnet, men jag tror att resultatet inte blev så tokigt. Roligt var det i alla fall!

Vid Islandsgarns monter passade jag på att köpa lite Lettlopi till en Stopover av Mary Jane Mucklestone. Jag har varit sugen på KAL:en BangOutASweater, som hållit på under februari. Lite sent hakar jag på det tåget. Får se om den hinner bli klar innan februaris slut...

Efter lite mer mysigt mingel var det dags för att åka hem. Det var verkligen så härligt att träffa er alla, några missade jag men vi får ses i höst istället, eller vid Ulldagarna i Österbybruk, kanske?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar