fredag 24 januari 2014

Koftan Nanook

Nu när det är så kallt ute behöver jag verkligen varma tröjor. Min Marius i Sandnes Alpakka är riktigt varm och gosig, och även min Brottet-tröja (Forbrydelsen) i Hexa men jag vill ha en kofta.


Så en riktigt gosig kofta att svepa om mig i kylan vore superhärligt. En kofta jag länge tittat efter är Heidi Kirrmaiers Nanook. Redan i våras berättade Maria Olsson i StickwithusPodcast hur nöjd hon är med sin Nanook. Sen har bloggaren "Emmas dagar" gjort en jättefin också. Garn köpte jag redan i november.

När nu dotterns tröja är färdigstickad och så även filten som ska till Sandnes välgörenhetsprojekt fanns det plats för en tröja till i projektkorgen :)

Jag lade upp i söndags och man börjar uppifrån med en krage med ett mönster som kallas "Bear Track" det var väldigt roligt att sticka och inte alltför svårt. Jag klarade till och med av att sticka det i en mörk bil på väg hem från handbollsmatch.

Koftan är slätstickad på ryggen och rätstickad framtill. Den går omlott upptill så trots att den stickas i ett lite tjockare garn med stickor 4½ blir det relativt långa varv. Jag stickar i ett "rävfägat" tweedgarn som är ett tillfälligt garn som Magasin Duett tagit in.

Snart är jag klar med ökningarna på oket och jag ser verkligen fram emot att komma vidare. Det vore roligt om den kan bli klar innan vintern är slut.

6 kommentarer:

  1. Snyggt Anna! Kämpa på så är den klar i vår. Heja heja! /catja

    SvaraRadera
  2. Svar
    1. Tack Efwa! Tyvärr kommer jag inte till Syfestivalen, annars hade det varit roligt att träffa dig där!

      Radera
  3. Tack o Tack! Jag är verkligen nöjd med min!
    Din kommer att bli jättefin och är väl färdig till Vrigstadhelgen!? ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det är verkligen min plan att jag ska vara färdig till dess och jag ser framför mig hur jag njuter av stickning och Nanook i Vrigstad :)

      Radera