måndag 1 augusti 2016

Boxy Sweater är klar!

Efter att tröjan har tillbringat ett drygt år på stickorna så blev Boxy Sweater av Joji Locatelli äntligen klar. Ja, det blev den faktiskt för ett par veckor sedan :)

Jag påbörjade den i juni förra året men blev inte klar innan sommaren var över. Då fick tröjan vänta lite i skäms-garderoben till i våras då jag tog fram den igen. Det var egentligen inte så mycket kvar. Jag var klar med bålen, sen stickade jag delen från armhålan och upp till nacken var och en för sen och därefter var det bara ärmarna kvar. Och de var rätt korta dem gjorde jag klart på några dagar.

Jag är verkligen supernöjd med resultatet och fick en tröja som är väldigt användbar i vårt klimat. Garnet är från det danska företaget Design.Club.DK som heter Duo Silke/Merino köpte jag redan 2013 på Anntorps väv i Gamla stan. Det var precis när jag höll på att utveckla mitt nörderi och visste inte riktigt hur mycket garn man behövde till en tröja. Jag köpte 4hg light fingering ;) Man kommer ganska långt med cirka 2400m garn till en kofta. Så ett hekto sålde jag faktiskt i höstas när jag hade välgörenhetsauktion. Och det jag hade kvar räckte gott och väl. 

Så nu äntligen kan jag gå omkring och mysa i min härliga tröja. Jag är inte säker på att jag kommer att sticka en till i lika tunt garn. Det var lite utmanande att ha 390 maskor att sticka enfärgad slätstickning runt bålen ;) Men mönstret finns i en worsted variant också. Kanske blir det en sådan lite längre fram!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar