onsdag 3 augusti 2016

Droppa drops


Podcasten Nördic knitting påpekade i ett avsnitt för en dryg månad sen att Drops har givit ut ett mönster som är mycket lik Martina Behms (Strickmichs)  sjal Leftie  Det är inget nytt under solen att stora företag gör så. Jag har sett Drops göra det många gånger. Det som var nytt är att nu är att Martina Behm är en känd indie-designer. Mycket känd indiedesigner!

Hennes mest populära mönster Hitchhiker är faktiskt det projekt på ravelry som har näst mest antal projekt, omkring 25 000 stycken Hitchhiker-sjalar har stickats och lagts upp på ravelry. Och säkert många har inte kommit upp på ravelry. Leftie har också väldigt många projekt, ungefär 5000 stycken.

Så man ger sig inte på Martina Behm utan att det blir en reaktion. Och det blev det i mitten av juli!

Jag blev uppmärksammad av instagrammaren Garnigt att hon hade blockats av IG-kontot Dropsdesign när hon kommenterade att de hade en sjal som var lik Leftie. Jag var ju tvungen att prova, för jag tycker detta är urbota dumt. Det tog en dryg timme så var min kommentar borta och drops hade blockat mig också! Detsamma hände många andra av mina instagram-vänner.

 

Det var också flera stickare som skrev kommentarer på deras web-sida fick också kommentarerna borttagna och deras IP-adresser blockerades.

Vad är det för sätt att hantera kritik? Så fruktansvärt illa! 

Drops lär inte förlora något på att jag inte använder deras mönster. Det har jag ändå inte gjort på mycket länge. Jag brukar säga att jag inte förstår Dropska. Är man van vid indie-designers välskrivna mönster så är det lite svårt att läsa så kompakta mönster. 

Men det är garnet de tjänar sina pengar på. Dessutom behandlar de sina mindre återförsäljare illa. Återförsäljarna tvingas att följa deras reor, även om de kanske köpt in garnerna till fullpris tidigare under året. De tappar alltså en del av den lilla förstjänst de kunnat få. Och de måste tydligen ta hem garner som de inte beställt, och naturligtivs betala för dem.

Jag kommer definitivt inte att köpa drops-garn. Så jag "Droppar Drops"! Det finns så många andra garnproducenter som hanterar kunder, återförsäljare och designer på mycket bättre sätt. Dem kommer jag att stödja istället. Med det vill jag inte säga att aldrig köper billigare garner, det händer. Till exempel har West Yorkshire Spinners och Novita utmärkta garner från Storbritannien respektive Finland. För att inte tala om Sandnes. De spinner allt sitt garn i Norge. Tyvärr spinns Järbos garner i lågprisländer för att hålla nere kostnaderna, men inget ont om Järbo-garner. 
Tills sist får vi inte glömma att det finns flera fantastiska mini-spinnerier och indie-dyers runt om i Sverige där man kan köpa magiskt vackra garner!

PS Om man vill sticka Martina Behms Leftie så kan man hänga med KAL på ravelry för sjalen som Garnigt drog igång. De använder även hashtaggen #orginalLeftieKAL på sociala medier. DS

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar