torsdag 12 december 2013

På stickorna

Det är hög tid för en uppdatering om vad som jag har på stickorna just nu. Viss filtrering måste jag dock göra eftersom det kan finnas risk att min familj läser här så julklapparna inte blir uppvisade i förtid :)

På syfestivalen köpte jag Magasin Duetts Supersoft och det håller på att bli en Pebble | Cliff. Hela oket är klart och jag har faktiskt bara drygt 10 cm kvar på kroppen. Det går inte så fort med stickor 2½, men det är en bra stickning att flika emellan med när jag behöver något som bara matar på.

Om ni läste inlägget Area 51, så kanske ni såg en tröja i grå ull från Gotland. Den hittade jag inte mönstret till, så jag slog till och rippade hela den tröjan (trots att det bara var en halv ärm kvar). Den var dessutom stickad i delar och jag visste att jag aldrig skulle vilja sy ihop tröjan.
Istället ska det fina garnet få bli grundfärg till den härliga koftan Idunn som faktiskt finns gratis på Knitty! Mönsterfärgen är dubbel Angorett färgad av Tant Kofta. Det garnet fick jag över från den koftan jag fick färdig till Syfestivalen.Idunn stickas uppifrån och ner runt och den ska steekas (=klippas upp) för att bli en kofta. Jag är inte riktigt säker på hur långt garnet räcker. Jag får kanske sticka ärmarna först så får kroppen bli så lång den kan bli :) Jag kan ju ta ett annat garn till knappkanten i värsta fall. Jag är klar med mönstret nu och ska prova den för att se hur långt till jag behöver sticka på oket innan jag kan dela av för ärmarna.

Sen har jag ett par julklappsstickningar som jag inte ska orda om just nu och till sist två stickningar som inte har varit så aktiva den senaste tiden, men efter julklappstickningarna ska jag ta tag i dem igen.
Det första är Uppsalavantarna av Eva-Lotta Staffas. Jag stickade på dem under oktober, men jag stickade för löst jämfört med hur jag stickade den andra vanten, så jag ska repa upp ner till tummen på den andra vanten och sticka om i en mindre stickstorlek. Så kan det gå när man låter ett projekt ligga till sig.

Till sist så började jag på ett dubbelstickat Iphonefodral som jag tänkt ska bli Mariusmönstrat. Ett jättemysigt alpakka-garn, men det är kabelspunnet så det splintar sig så stickningen flyter väldigt dåligt. Dessutom vet jag inte riktigt hur långt jag ska sticka enfärgat innan jag börjar med mönstret. Troligtvis repar jag upp det och skänker garnet till någon annan. Stickning ska vara roligt tycker jag!





2 kommentarer: