lördag 20 september 2014

Laga sockor

Det klassiska sättet att laga trasiga strumpor är väl att stoppa dem. Men då måste man sy! Det tycker jag är sådär kul. Dessutom var det ganska stora hål i sockorna så det hade blivit en del vävande. Med min teknik hade det nog inte blivit så bekvämt att gå på heller...

Sockorna som behövde lagas var sonens  sockar i Austermann Step. De har varit jättebra till fötterna! Han använde dem ofta så de slets ut ordentligt.

Efter lite diskuterande med stickvänner på Instagram  kom jag fram till att det var bäst att klippa av foten bakom hålen och sticka dit en ny tå.

Då skulle sockorna dessutom få nytt fräscht Aloe Vera-garn som kam behandla sonens torra fötter. 

I veckan var jag utan sockstickning så det passade bra att ta tag i de trasiga sockarna. Jag sydde in en säkerhetstråd, klippte, pillade bort den uppklipta tråden samtidigt som jag satt upp maskorna på en rundsticka. Det gick förvånansvärt smidigt. Sen har jag stickat på en ny fot och tå. Naturligtvis syns det skillnad på den använda delen av sockan och den nystickade, men jag hoppas att det kommer att funka ändå. 

Jag hade inte tillräckligt mycket grått kvar så det fick bli en svart tå. Det är också ett sätt att göra av med restgarn :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar