tisdag 30 december 2014

Bunkrar Ravelry-mönster

Det blir nya momsregler för försäljning av digitala tjänster från nyår. Det sägs att mönstren vi köper på Ravelry kommer att bli dyrare då.

Så. För säkerhets skull så har jag passat på att köpa några av mönstren jag har i min kö: Vitamin D, Kaia och Hong Kong Pearl.


I min varukorg finns också Flight av Brooklyn Tweed, Alpenglühen av Isabel Kraemer, In stillness av Alicia Plummer och Strokkur av Ysolda Teague.

Allt lär jag inte klicka hem, men säkert någon av dem.

Har ni också "bunkrat" mönster?

8 kommentarer:

  1. Bara för det kommer jag nog gå in och köpa japan sleevs och gråsparv nu. Man vill ju inte missa dem. Sen har jag alla mönsterna i min kö.

    SvaraRadera
  2. Jag ska nog också handla på mig lite jag också dagen till ära. Lite försenade julklappar.
    Gott nytt på dig!
    Sarah.

    SvaraRadera
  3. Jag har liksom förträngt det där. Gick in och kollade Alpenglühen nu- 60 kr. Då vill det ju till att man stickar den alltså. Kanske kommer jag att sticka mer av de mönster jag redan har nu istället- inte helt fel ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det finns allt lite mönster att ta av. Om vi har lite is i magen så kanske det kommer en ännu bättre och mer prisvärd lösning än Loveknitting.

      Radera
  4. Nej, inte ett enda. Jag har inte registrerat mej på Loveknitting heller och har inga planer på att göra det. De mönster jag måste köpa via Loveknitting ska jag försöka avstå från. Kollade lite på favoriter och i mn Ravelry-kö och det var inte ett enda som kändes absolut omöjligt att avstå från.

    De allra flesta av mina favoritdesigners höjer inte sina priser med undantag för Brooklyn Tweed. Deras beskrivningar betalar jag gärna mer för när det blir aktuellt att köpa.

    Det finns en gräns för hur mycket jag är beredd att betala för EN enda stickbeskrivning i pdf-format. När det börjar dra iväg mot 10-11 USD börjar jag fundera på om det inte är vettigare för mej att köpa en "riktig" bok för 200 eller en tryckt sticktidning. Om jag planerar att sticka mer än en modell från dom så blir ju styck-priset betydligt lägre också. Köpte Helga Isagers Finstickat för några år sedan och räknat på det sättet så är det en av de vettigare investeringar jag gjort ;-)

    Den här prishöjningen kommer definitivt att påverka mina köpvanor och det är kanske bara positivt i längden.


    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anna, jag håller med om att smärtgränsen går någonstans där. Har vi tur så kanske fler ger böcker istället. Bland annat såg jag att KnitBot har egenpublicerat en bok nyligen.

      Radera
  5. Knitbots bok låter spännande, den måste jag kolla upp!

    Jag har börjat lägga in mina stickböcker och -tidningar i mitt Ravelry-bibliotek. Tänkte att det kan vara smart att få upp även de alternativen när jag gör avancerade sökningar och klickar i rutan "In my library". Då får jag förhoppningsvis inspiration att sticka fler plagg efter mönster som jag redan har.

    SvaraRadera