fredag 22 augusti 2014

Provade strumpstickor

I tidigare inlägg berättade jag om tjockare rundstickor jag har provat. Nu är det dags för strumpstickor.

Eller. För mig är det strumpstickor, för jag är inte som de flesta stickare. När jag säger strupstickor menar jag inte de korta med dubbla spetsar (de som på engelska kallas double pins, dpns) För mig är strumpstickor tunna, fasta rundstickor, eftersom jag använder Magic Loop-metoden.

Nåväl, så magiskt är ju inte Magic Loop (ML) namnet är väl lite fånikt. Men för mig som inte kan tänka mig att sticka med dubbelspetsade stickor så är jag glad att metoden finns, oavestt vad den heter. För annars skulle jag aldrig sticka varken mössor, strumpor eller vantar!

Här sammanfattar jag alltså vad jag tycker om stickor jag använt till "sockgarner", som har en sträckning på omkring 400m/100g. Eftersom jag stickar ganska hårt är det stickor 2.0mm, 2.25mm och 2,5mm. Samtliga är fasta rundstickor, såpass tunna stickor har jag inte hittat som utbytbara.

Knit Pro Carbonz
Dessa var nog de första stickorna jag provade som tunna. De är gjorda av kolfiber. Först tyckte jag de var jättebra, men efterhand var jag inte riktigt lika nöjd.
Fördelar: Smidig kabel som lätt går att använda till Magic Loop, stickorna är lätta och lagom halkiga.
Nackdelar: De ger en känsla av nagel-mot-krita när de går mot varandra under stickningen. Spetsarna är tillräckligt spetsiga och då är det besvärligt att sticka strukturmönster med dem. Men värst är nog faserna mellan metallen och kolfibern och övergången till kabeln. Maskorna fastnar i dem hela tiden och jag tappar allt flyt i stickningen. 

Addi Lace (till vänster på bilden nedan)
Jag ska erkänna att dessa har jag inte testat så länge på grund av dess nackdel.
Fördelar: Jag gillade den lite borstiga ytan som stickan har.  
Nackelar: De luktade så illa av mässingen som stickan är gjord av så jag klarade inte av att sticka med dem. Kanske lukten försvinner med tiden? Jag vill gärna ge stickan en ny chans.

Addi Sock Rockets (till höger på bilden bredvid)
Sock rockets låter ju lovande! Till grunden är det samma sticka som Addi Lace gjord av mässing som ger en lätt sticka, men med en förnicklad yta som ska göra så maskorna lätt kan förflyttas på stickan. Skillnaden mellan Addi Turbo och Addi Sock Rockets har jag inte riktigt lyckats finna ut än.
Fördelar: En mycket lätt sticka. Den ligger fint i handen. Kabeln är väldigt smidig. Lagom spetsig spets som gör det lätt att sticka i strukturer.
Nackdelar: Mässingskärnan gör att stickan lät böjer sig om man (som jag) håller för hårt i stickan. Den förnicklade ytan gör att maskorna nästan far av stickan för lätt.


HyiaHyia Steel
Jag fick bara tag i 100cm-kabel, vilket gjort att jag inte testat dem fullt lika mycket. Jag föredrar 80cm när jag stickar Magic Loop för att det blir så mycket kapel som fastnar överallt.
Fördelar: De är gjorda i rostfritt stål vilket gör att de har mindre tendens att böjas än Addi. En skön känsla att hålla stickan i handen och den är ganska lätt. Spetsen fungerar riktigt bra. Stickan är nickelfri och passar även allergiker.
Nackdelar: Förutom längden på kabeln har jag inte kommit på några nackdelar. När jag köpte dem hittade jag inte några med 80 cm men nu har jag några på gång.

ChiaoGoo Red Lace
Fördelar: En lätt sticka med en härlig, borstad struktur som gör att maskorna flyter på bra. Övergång mellan kabel och sticka är bra. Kabeln är stadig men ändå smidig och följsam.
Nackdelar:  Stickan är böjd precis innan övergången till kabeln, vilken gör den helt omöjlig att använda med Magic Loop. Det verkar som om ChiaoGoo gör sådana stickor till alla deras fasta rundstickor. 




Sammanfattning:
Av de fasta, tunna rundstickor jag provat skiljer de inte supermycket i pris. De kostar omkring 50-130kr per sticka, där karbonz är dyrast.
De stickorna jag har trivts bäst med är Addi Sock Rockets och HyiaHyia Steel. Addi passar bra om du inte stickar för hårt och tål Nickel, annars är HyiaHyia ett riktigt bra alternativ.
Jag kan definitvt inte rekommendera Karbonz eller ChiaoGoos fasta stickor.

Inköpsställen:
Jag tror att både Karbonz och Addi Lace går att hitta i de flesta garnaffärer. Addi Sock Rockets vet jag säljs av Maria på Garnkorgen. HyiaHyia finns i set om fyra olika storlekar hos Garnkorgen. Annars har Paulina på Garn & Mera ett stot utbud av både HyiaHyia och ChiaoGoo. Det finns också HyiaHyia på Garnci

5 kommentarer:

  1. Tack för att du delar med dig om stickorna. Nu har jag beställt HyiaHyia-stickor för att testa om jag trivs med dem :)
    Ha det gott! :)

    SvaraRadera
  2. Om du köper ChiaoGoo Knit Red LACE rundstickor så får du en rundsticka som inte är böjd precis innan övergången. Du har antagligen köpt "bara" Knit Red. Jag har hela uppsättningen Red Lace i olika storlekar och längder och de fungerar alldeles utmärkt till all slags stickning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carin!
      Jo sen jag skrev detta inlägget för drygt ett år sen och sedan dess har jag hittat Red Lace. Första gången jag såg dem var i våras på I Knit Fandango. Jag skrev om dem i inlägget "Grymma Strumpstickor". Jag har hittat dem hos Fjällbo Shop. Men du kanske vet om de finns på fler ställen i Sverige?

      Radera
  3. Jag älskar bambustrumpor de är trevliga

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte provat bambu för så tunna stickor :)
      Funkar bambu för dig när du stickar med 2 eller 2,25mm också?

      Radera