söndag 21 juni 2015

En hyllning till sagan om Isfolket

Tidigare har jag berättat om Sagan om Isfolket och hur jag upptäckte böckerna för redan 30 år sen
Själva ljudböckerna har jag följt sen de började ges ut på Storytel i juli 2013. Den sommaren blev det mycket Isfolket-lyssnande. Under de senaste två åren har ljudböckerna ut i säsonger om fem böcker i taget. Lite väntan har det allt varit.

Så i samband med att det nu är dags för den sista säsongen att ges ut anordnade Storytel "En Hyllning till Sagan om Isfolket" på Södra Teatern i Stockholm. Det var en "Meet and Greet" med författaren Margit Sandemo och inläsaren Julia Dufvenius. Jag var ju bara tvungen att ta mig dit!

Min stickompis Gunilla, som jag redan i vintras lurade till att lyssna på Isfolket, tyckte också att det lät som ett roligt event och vi köpte biljetter tillsammans. Vi lyxade till och med till det så vi bodde över natt i Huvudstaden.

Vi visste inte så mycket mer om eventet än att vi skulle få se Margit och Julia på scenen, men när vi kom dit fick vi två vinbiljetter så då anade vi att det kanske skulle bli mer än bara ett scenframträdande. Troligvis en buffé också?

Till att börja med gick vi in mingelrummet och det första vi möttes av var ett stort isblock med första boken av Sagan om Isfolket infuset, verkligen en kul grej! Runt om i rummet fanns också fotona till alla omslagen som Elisabeth Ohlson Wallin har fotograferat och uppläsaren Julia Dufvenius porträtterats i olika tidstypiska kostymer för de olika epokerna som serien har passerat.

När vi druckit ett glas rosé, tittat på fotografierna, minglat och instagrammat lite var det dags att gå och sätta oss, det var redan ganska fullt när vi kom men vi fick helt ok platser och huvudnumret kunde börja!

Inledningsvis spelades melodin som inleder varje ljudbok och jag både rös och rördes till tårar när jag fick höra den. Då kom moderatorn Fredrik Berling som samtalade med Storytels VD till att börja med.

Sedan bjöds en panel upp på scen. Bestående av en teaterdirektör, Patrik Hadenius från tidningen Språket och Ida Källin som skrev förra årets Julkalender. Det var intressanta diskussioner och mot slutet av paneldebatten visades en del tatueringar som fandomen har låtit pryda sig med. En av dem fanns på plats i lokalen och hon togs upp på scen. Det var en helt fantastisk bild av Tamlin och Vanja och även en "Solemo" dvs en blandning av de två karaktärerna Sol och Villemo.

Till sist fick vi det vi kommit dit för! Att lyssna till Margit Sandemo och Julia Dufvenius! De gick in på scenen till stående ovasioner. Margit beskrivs nog bäst som 91 år ung. Helt fantastiskt att hon är såpass pigg! Det var Margit som var huvudpersionen och Julia var där för att stötta Margit.

Vi fick reda på att Margit fått ispiration till böckerna från en Småländs kyrkmålning. På målningen satt en jungfru och kärnade smör med en djävul bakom sig. Bara hon såg bilden hade hon historien för de tre första böckerna färdiga i huvudet!

Hon ville egentligen inte berätta vilka som var hennes favoritkaraktärer, men den bok Margit är mest nöjd med är "Demonernas fjäll", som också är min absoluta favorit. I den får man hela Isfolkets historia samlad. Det är en magisk berättelse!

Och hon berättade att hon egentligen bara ångrar en sak. Att hon tog död på Tengel den Gode och Silje så tidigt. Anledningen var att egentligen skulle det bara bli sex böcker, så för att få plats med allt lät hon det underbara paret dö. Men sedan gav hon upp att krympa ihop historien. Den fick eget liv och det blev till slut 47 böcker!

Vi njöt av intervjuerna på scenen som avslutades med en frågestund. Det blev återigen stående ovationer och när vi gick ut i hallen fick vi en goodiebag och däreft
er serverades en buffé. Jag och Gunilla hittade en plats i hallen att stå på. Där bredvid ringlade sig en lite kö till att få autografer av Margit och jag letade upp ett papper i väskan och ställde mig. Åh, vad jag ångrar att jag inte letat upp mina böcker på vinden så jag kunde få autografen i en av dem!

Nåväl, när jag kom fram fick jag en igenkännande blick av Julia och hon tog mig i handen och hälsade och hon nämnde att hon kände igen mig från Instagram :o Hon tackade mig för det språkrör för ljudböckerna jag varit.
Dessutom berättade Julia för Margit om vår kontakt på sociala medier. Jag tackade förstås Margit för autograf och den fantastiska sagan hon givit oss alla läsare. Jag passade även på att lovorda Julia för hennes underbara inläsning och den extra dimension hennes inläsning inneburit för mig.


Det blev sen mer mingel och vi pratade med flera andra deltagare. Julia kom också ut en sväng och jag tiggde mig till en bild och fick till och med en kram :) Julia verkar vara en så ljuv och mild människa och inte minst vacker som en älva!

Jag hade en helt magisk och oförglömlig kväll. Jag kommer verkligen att njuta av den länge. Det var en perfekt avslutning på en två år lång period av lyssnande till en magisk bokserie som färgat stora delar av mitt liv.




1 kommentar: