måndag 2 november 2015

Breed swatch along

Scrolla ner för svensk version

I decided to join in Knit British (Louise Scullay),
Breed Swatchalong in which shall choose a breed specific yarn. The wool in the yarn must be bread local or in Britain. The goal is to find out more about about the wool for different breeds.

So I wanted to find some yarn from Sweden or Scandinavia (which is local enough regarding we are such small countries) But that wasn't too easy. The only breed specific yarn from on the market I came to think of was different sorts of alpaca, but I wanted some more sleepy wool.

I thought I had some in my stash. From the Jämtland Sheep. But it turned out it was small amounts of Swedish Fine Wool in the yarn I have in my stash. Nothing wrong about the Fine Wool, it makes excellent squishy yarn, but it wasn't breed specific.

So instead I found a page on Facebook that connects sheep owners with spinners. So I bought Gotland wool from a farmer only 100km from here. When I got the wool it was sorted but not washed or carded.

When washing it I wasn't carful enough so it felted a bit. I managed to card it anyhow and this weekend I started to spin it.

It will absolutely not be the softest yarn I've used. I felt that rather immediately during spinning. I'm planning to chain ply into a durable yarn to knit ragg socks out of them.

We'll see if I'll manage to wear the swatch next to skin as we're supposed to do in this swatch along!

Jag bestämde mig för att vara med i Knit British (Louise Scullay) Breed Swatchalong där man väljer ett raspecifikt garn där fåren vuxit upp antingen lokalt eller i Storbritannien. Målet är att finna ut olika egenskaper hos ullen for olika dårraser.

Jag ville hitta garn från Sverige eller Skaninavien, men det var inte så lätt. De flesta garn som jag hittade hade blandat ullen innan de skapat garnet. Och den jämtlandsull jag hade i stashen visade sig ha finull blandat i sig.

Istället beställde jag ull från en fårägare i Jönköping via Ullförmedlingen, en fb-sida där fårägare och spinnare kommer i kontakt med varandra. När ullen kom var den sorterad men inte tvättad eller kardad.

Tyvärr lyckades jag inte riktigt med att tvätta ullen, jag var inte tillräckligt försiktig, så den tovade sig en del. Jag lyckades ändå att karda ut det rätt ok och i helgen började jag spinna ullen.

Jag märkte direkt att det här kommer inte att bli den gosigaste ullen jag spunnit. Den är ganska grov och blir sticksig. Jag planerar att kedjetvinna garnet och sticka hållbara raggsockor av det.

I swatch-alongen ska man även lägga provlappen innanför kläderna en dag. Vi får se hur jag kommer att lyckas med det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar