tisdag 30 augusti 2016

Lokalt garn

I mitt samhälle var det marknad i helgen. De flesta marknadsstånden var typiska knallar med sånt man hittar på vilken marknad som helst. Men det fanns också några lokala hantverkare och bland dem en bonde från Åtvidabergstrakten som sålde fårskinn. Men inte bara fårskinn utan också garn!

På gården hade de bland annat Leicter- och Gästrikefår. Ullen från Gästrike-ullen hade hon samlat och skickat iväg för att spinna garn av! Det var så fantastiskt att träffa en sådan eldsjäl! Hon inte mycket om stickning än, men hon kunde destå mer om får. Förutom får hade de också nötkreatur på gården. 

 

Garnets trådar är väldigt jämnt spunna och tvinningen är balanserad. Själva fibern innehåller både grövre täckhår och den finare underullen. Så det färdiga garnet har en mjuk och vacker gloria samtidigt som det är ganska stumt, dvs det är inte så elastiskt (eller spjongigt som jag brukar kalla det).

Jag tror att det skulle vara perfekt att använda garnet till sjalar som stickas med ett tydligt spetsmönster. Jag tror att det här garnet skulle hålla blockning bra tack vare att det inte är så elastiskt.

Jag ska snart göra några provlappar så jag får känna hur fibrerna påverkas efter blockning. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar