tisdag 6 januari 2015

Berceau-vantar

Årets första färdiga projekt blev mitt valda UFO för januari. Berceau-vantarna av Maria Magnusson.

Jag köpte dem som kit av Magasin Duett på syfestivalen och började sticka på dem ganska omgående. Jag gick upp ett kvartsnummer i storlek eftersom jag vet att jag stickar hårt. Ändå blev vanten alldeles för kort. Det visade sig att jag hade en varvtäthet på 30 varv/10 cm istället för 24 varv/10cm! Inte undra på att de blev för korta. Däremot var masktätheten helt rätt. På bilden bredvid är mitt första försök. Man kan se på bilden att vanten ser lite kompakt ut :)

Istället för att gå upp ännu mer i stickstorlek valde jag att göra en extra rapport och dessutom flytta upp tumvecket fem varv för att få en vante som går en liten bit längre upp på handleden.

Resultatet är jag jättenöjd med! Precis lagom långa och tummen sitter perfekt! Det visar ju också hur viktigt det är även få rätt varvtäthet.
Nu gick det ganska lätt att justera mönstret för att vanten skulle få rätt längd, så är det inte alltid på vantar.

Jag är också väldigt förtjust i garnet, Magasin Duett Mohair Tweed. Efter blockning blir det mjukt och skönt. Det räknas som worsted och innehåller 70% Merino och 30% Mohair. 

Jag gillade det så mycket att jag bestämde mig för att min nästa tröja, Fallow Sweater, också av Maria Magnusson, kommer att bli stickad i det garnet! Mer om det senare.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar