måndag 26 januari 2015

Hemlisfrågorna


Här är mina svar på frågorna till StickaMeras Hemlisbyte!

1.   Vilka sorters garner tycker du mest om? (Ull, akryl, bomull osv.) Är det något material du absolut inte tycker om?
Jag älskar garn!!! :)
Jag föredrar absolut olika typer av ull. I sockgarner är det förstås ok med lite konstmaterial för att få det mer hållbart.
Merinoull är så härligt, både att sticka med och att bära. Framförallt den typen av "spjoingigt" garn som Malabrigo Sock.
Jag är också förtjust i Alpakkaull.
Naturligtvis använder jag en del fårull också. Fast den allra värsta riviga sorten måste jag ha långärmat under. Fårullsgarner jag gillar allra mest är Visjö-garn och Magasin Duett supersoft.
Garner jag helst inte stickar något av är konstmaterial.
Jag föredrar flertrådiga garner framför entrådiga. Det blir lätt lite övertwist i entrådiga garner.

2.   Finns det något särskilt garnmärke eller någon särskild kvalitet som du är nyfiken på?
Filcolana Cinnia är ett himla läckert garn med en underbar färgskala!
Det finns flera svenska indie-dyers jag inte provat än och dem är jag väldigt nyfiken på.

3.   Vilka är dina favoritfärger? (Nämn minst tre.)
Klara färger, speciellt orange, grönt, grått och mullvad. (grått och mullvad kanske inte är så klara färger, men det är fint!)

4.   Är det någon färg du absolut inte tycker om? Är det några färger du inte tycker om i kombination med varandra?
Pastellfärger och allt för kalla toner.

5.   Vilken sorts stickor tycker du bäst om/använder du helst? (Trä, metall, plast? Rundstickor, raka, strumpstickor?) Finns det några stickor du är nyfiken på att prova?
Alltid rundstickor! Nu använder jag nästan bara metallstickor. Jag gillar både ChiaoGoo och HiyaHyia. Sock Rockets från Addi är också bra.
Jag har berättat ganska utförligt vad jag tycker om rundstickor och sockstickor i tidigare blogginlägg.

6.   Hur länge har du stickat? Anser du dig vara nybörjare, avancerad eller mittemellan?
Jag har stickat varje dag i tre år. Och stickade ganska mycket från mellanstadiet tills jag gick ut gymnasiet. Jag provar en del nytt efter hand. Jag skulle säga att jag är mittimellan på väg mot avancerad.

7.   Dricker du kaffe och/eller te? Har du några favoritsmaker?
Dricker bara svart te, helst neutralt, men kan tänka mig pyttelite smak av mynta eller citrusfrukter ibland.

8.   Är du allergisk mot något?
Laktosintolerant

9.   Har du något favoritgodis?
Lakrits! Och choklad, helst ljus, mörk choklad får inte vara för bitter.

10. Håller du på med någon annan “skapande hobby”, förutom stickning? (Spinna, scrapbooking, virkning osv.)
Jag är först och främst en stickare, jag vill lära mig att spinna, men än så länge bor vi lite trångt...

11. Vad tycker du är roligast att sticka? Mössor, sjalar, tröjor osv.
Koftor och tröjor är roligast. Jag kom igång att sticka sockar förra året och fortsätter. Sjalar stickar jag ibland. Vantar är jag inte lika inspirerad av att sticka.

12. Har du någon favoritstickdesigner?
Många: Maria Magnusson, Isabel Kraemer, Ysolda, Helen Stewart, Viffla, Heidi Kirrmaier, Thea Colman, Joanne Davies, Amy Stewart, Alicia Plummer, Joji Locatelli...

13. Har du något drömprojekt på önskelistan?
Många! Min ravelry-kö kunde vara Hur. Lång. Som. Helst! Men jag har rensat den till att bara innehålla projekt som jag har garn till.
Jag har en tröjmängd av Malabrigo Sock, Alcacuil i stashen. Vet inte vad det vill bli än. Eller någon tröja? Och jag vill verkligen göra en grå, neutral kofta, Ramona skulle vara underbar i grått!

14. Prenumererar du på någon sticktidning?
Nej. Jag föredrar den inspiration jag får av Instagram, Ravelry och bloggar.

15. Finns det någon teknik som du är nyfiken på att prova på?
Dubbelstickning vore mysigt att sticka någon gång.

16. Stickar du sockor?
Ja! Varje dag!

17. Vad har du för fotstorlek? (T.ex. längd, omkrets på tjockaste stället.)
24cm lång 22cm omkrets runt hålfoten, 31cm över vrist och häl

18. När fyller du år?
11 september

19. Vilken slags böcker (ej stickning) läser du helst? (Deckare? Fakta? Romaner?)
Jag läser inte så bra just nu pga utmattning.
Men jag lyssnar massor på ljudböcker eller podcasts och har abonnemang på storytel så jag tar gärna emot bra boktips därifrån :)

20. Vill du berätta mer om dig själv så får du gärna göra det!
Jag är AlpakkaAnna på både Instagram och Ravelry. Om jag är din Hemlis kan du nog luska ut mycket genom att spionera på mig där :)
Mitt Ravelry håller jag väl uppdaterat. Instagrammar gör jag nästan varje dag.

2 kommentarer:

  1. Så du anmälde dig ändå. Trevligt.

    SvaraRadera
  2. Vad bra att du tyckte om teet. Hoppas du gillar det andra också och att du kan få lite inspiration av tidningen!

    SvaraRadera