torsdag 15 december 2016

Färdigigstickade Fergus sockor

Vissa projekt är extra härligt att bli klara med. Och dagens färdigställda sockor är just sådana. Fergus socks är en design jag pratat flera gånger om här på bloggen. Inspirerade av Outlander-serien av Diana Gabaldon. Just dessa sockor har jag stickat i vackert handfärgat garn från Treliz. Ett garn som hämtat sin inspiration från Jamie Frasers tartan i TV-serien.

Normalt sett föredrar jag självrandande eller spräckligt garn framför varierat men de här tyckte jag riktigt mycket om. Jag ser så mycket fram emot att använda dem!

Dessa har jag stickat med stickor 2.25, som jag alltid stickar mina sockor i och lade upp 72 maskor istället för mina vanliga 64 maskor. Jag stickar ju riktigt hårt, men i vanliga fall gör inte det så jättemycket eftersom sockor töjer sig. Men själva tyget på Fergus är lite mindre elastiskt, så det blir alldeles lagom med en storlek större än annars.

Nu tycker jag nog att jag är värd att lägga upp till en ny stickning :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar