fredag 16 december 2016

Inspiration från Skottland

Kate Davies är har gjort många av de mönster som jag har stickat det senaste dryga året. Hon bor i Skottland och det visar sig mycket i det hon skapar. Inte minst boken om Shetländska sjalar (haps) hon gav ut i somras.


I veckan kom det första mönstret i en ny kollektion: Inspired by Islay. Första mönstret är Finlaggan, en mycket vacker flätstickad kofta. Det är en variant av den kofta hon stickade till sig själv när hon och Tom gifte sig i augusti förra året. I kollektionen kommer det att komma sammanlagt 12 mönster, ett per vecka. Och med nyhetsbrevet som skickas ut i samband med mönstersläppet delar även Tom med sig av några whisky-tips.
Jag tycker det verkligen är otroligt generöst av Kate att dela med sig mönstret till sin Bröllopskofta. Jag har ett eget minne som jag upplever är kopplade till Kates och Toms bröllop. Samma dag de gifte sig satt jag i Oban på Skottlands västkust, och stickade på Peerie Flooers, en mössa som Kate har designat.


Jag är så sugen på att sticka Finlaggan. Men innan jag börjar någon ny tröja behöver jag sticka färdigt Epistrophy (också en Kate Davies-design) som jag startade på nyårsdagen för snart ett år sen.


Och egentligen hade jag tänkt att lägga upp en annan tröja när jag är klar med Epistrophy, nämligen Miss Rachels Yoke. Gissa en gång vem som designat den tröjan ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar