tisdag 13 december 2016

Quill Shawl

En sjal som varit klar en tid är Quill Shawl designad av Curious Handmade. Quill är den fjärde sjalen i kollektionen The Shawl Society i vilken designern, Helen Stewart, gav ut en sjal i månaden från juni till november. Just nu kan man enbart köpa hela kollektionen men jag tror att de kommer att kunna köpas separat någon gång under nästa år.

Sjalen är designad att stickas med Tamar DK från Blacker Yarn och även om jag säkert kunnat hitta garn i stashen eller på närmare håll bestämde jag mig för att köpa Tamar för jag hade varit nyfiken en tid hur garnet var.

Blacker Yarn Tamar är en blandning av fiber från flera fårraser, alla från Storbritannien: Wensleydale, Teeswater, Cotswold, Black Leiceter och Cornish Mule. Den sista för att få garnet att bli lite mer elastiskt.

Jag upplever inte att garnet är direkt sticksigt, men det är inte finulls-mjukt. Lite känns det när man håller det mot nacken.

Mönstret var väldigt roligt att sticka eftersom det hände något hela tiden. På den randiga delen kunde jag dra med mig de två mörkare färgerna, medan den ljusa färgen klippte jag av och fäste. Jag följde mönstret med den skillnaden att själva ryggraden stickade jag slätstickat.

Den färdiga sjalen är den jag har använt mest den här hösten. Den är otroligt varm och lätt att packa ner i jobbväskan så jag kan ha på en fin men ändå varm sjal på jobbet. Med andra ord: jag är riktigt nöjd!

4 kommentarer:

  1. Åh så fin! Tack vare dig har jag fått upp ögonen för Helen Stewart. LÄgger denna på kö...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla Kattis! Kul att fler hittar Helen som designer, hon gör så många läckra sjalar :)

      Radera
  2. Fina och varma sjalar är det bästa!

    SvaraRadera