fredag 9 december 2016

Första paret adventssockor

Min garnkalender från Limmo-design innehåller en ny färg varje dag och det har varit väldigt spännande att upptäcka vilken färg jag skulle sticka med under dagen när jag öppnade varje paket.

Mönstret jag har använt har varit Cloette's Afterthought, som är mitt basmönster med istickshäl, dvs sån häl man stickar sist, ungefär som tummen till en klassisk lovikka-vante.

Varje dag tog jag det lilla nystanet på c:a 10 g och stickade hälften på en socka och sedan hade jag en den andra sockan på en separat sticka och stickade upp resten av den dagens garn. 
Petig som jag är, räknade jag precis antal varv och avslutade alltid så att jag bytte färg på undersidan av foten. 

För att slippa fästa så många trådar använde jag metoden "spit-n-splice" för att sammanfoga de två ändarna. Det syns lite, men det gör inget när det är på undersidan. Eftersom jag har sockgarn som inte tovar ihop sig så lätt, gjorde jag själva ändarna lite längre, ungefär en decimeter lång. När jag sen stickar av garnet tvinnar jag lite extra när jag kommer till skarven.

Efter 5 dagars garn hade jag stickat färdigt själva sockorna och hade bara hälarna kvar, så dem stickade jag av den sjätte dagens garn. 

Jag blev riktigt nöjd med mina sockor. Jag tror att jag kommer att sticka åtminstone ett par adventssockor till.

Då tror jag att jag kommer att använda mönstret Vanilla is the new Black av Anneh. Kanske jag kommer att sticka av alla 10 grammen på en gång på en strumpa så det blir ännu längre block med färg, inspirerade av Three Colour Socks av Marina Gvozdeva.


2 kommentarer: